Activerend Onderwijs

...because open source matters

  • Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte

een docent / cursist

Kevin Cowan, docent van de opleiding Ondernemen, Innoveren & Techniek aan de Hogeschool van Amsterdam heeft Activerend Onderwijs gevolgd zodat hij leerde om effectief les te geven.

"Ik ken Peter van der Velden via de opleiding, waar ik werk. Hij heeft mij geholpen om activerend les te geven. Ik was nieuw op school en had weinig ervaring in lesgeven omdat ik daarvoor in de commerciële wereld werkte. Peter stelde voor om mij te begeleiden. Daar heb ik veel baat bij gehad."

Leerdoelen definiëren

"Voor mij werd wel al gauw duidelijk dat de filosofie achter Activerende Onderwijs heel praktisch gericht is. Door het opstellen van een studiewijzer – dat is een plan voor docent én voor studenten waarbij de leerdoelen per week worden gedefinieerd – weten studenten wat ze moeten weten en kunnen, zó dat ze willen bewijzen dat ze hebben geleerd. Ze hebben het in eigen hand. Je geeft ze verantwoordelijkheid."

"Ik vond het heel prettig om te leren van Peter. Ik heb veel problemen kunnen voorkomen door zijn tactiek te gebruiken. Peter houdt geen wazig verhaal van een adviseur maar is heel praktijk gericht en duidelijk."

"The devil is in the details. Dat is van toepassing op de manier waarop je als docent samenwerkt met de studenten: een samenwerkingsverband en geen eenrichtingsverkeer van docent naar student. Hoe het toegepast wordt, zit 'm in de nuances. De totale som van al die kleine aspecten die door Peter worden aangedragen kan revolutionair zijn."

Optimale prestatie

"Voor mij was het een win-win situatie. Als docent heb ik er veel aan gehad, het is goed voor de studenten en voor de managers die willen dat docenten en studenten optimaal presteren. De studieresultaten kunnen revolutionair zijn."